Actng Mets

My photo
KL+UPM, Silver State., Malaysia
This is like my electronic diary. I write what I feel. I write when I'm sad, angry, upset. I whine, I mourn, I curse, I cry here. If you don't like it, or you just want to know how pathetic my life is and use it against me, DON'T read.

Friday, September 2, 2011

Aku Yang Terrible

Aku. Aku yang short-tempered, cepat melenting, emosi. Aku selalu ikutkan marah, ikutkan hati. Aku fikir aku kuat. Tapi sebenarnya aku tak mampu bear the consequences atas apa yang aku buat. Aku lemah. Aku selalu ikutkan perasaan aku, tanpa fikirkan hati orang lain. Aku yang pentingkan diri sendiri, pentingkan nafsu sendiri. Sebab amarah aku, semua orang yang aku sayang aku letak makin jauh. Aku nyata silap. Berbual dengan Mama hari ni buat aku sedar betapa aku silap. Tentang segala2nya.

***

Hubby, maafkan I. Mungkin apa yang I rasa untuk you sekarang, dah terlalu lambat. Mungkin dalam hati you dah tak ada Shira yang you panggil Baby lagi. Mungkin jugak kali ni you takkan dapat maafkan I lagi, buat selama2nya. I sedar, betapa I silap dalam perasaan tak selamat, dalam rasa cemburu yang terlalu. I tak mampu terima keadaan kita yang fragile. Terlalu fragile sampai kita tak mampu bertahan untuk jangka masa yang panjang. 


Apa yang Mama cakap betul. Jangan sekali2 pertaruhkan hubungan setiap kali ada kita bergaduh. It makes our relationship so fragile that silap sikit pun boleh scatter. And she was right, never ever put our relationship at stake.


I silap, sayang. Tapi sungguh, I tak mampu terima hubungan you dengan dia. I takkan mampu tutup sebelah mata & pretend yang I tak rasa apa2. Dengan yang lain, I tak kisah.. Tapi dia, dia. I tak mampu, B. Susah untuk I faham situasi ni, bila I berkali2 mohon maaf tapi dia tak bagi kat I. Tapi bila dia berkawan elok dengan you, I jadi tak suka. I tak boleh terima. Sebab bagi dia I perampas, I perempuan sundal, bitch.. I tak boleh terima bila orang yang you panggil kawan, panggil I bitch.


Memang, memang I tak faham hubungan you dengan dia. Dan I takkan mampu faham sepenuhnya kalau you sendiri tak nak bagi I faham duduk perkara sebenar2nya. You sendiri tau, betapa cemburu I dengan mana2 perempuan yang dekat dengan you. Apatah lagi dia, yang dulunya kawan baik I, rapat dengan I, bercerita segala apa dengan I. Dan dia jugak sekarang masih panggil I musuh dia, hanya sebab dia percaya I perampas tunang dia satu masa dulu. I tak faham, kenapa you tak sekali pun bagitau dia yang I tak pernah rampas you dari dia, and end this misunderstanding.


Tolonglah, tolong bagi I faham. Bagitau I apa yang ada dalam hati you, I tak mampu baca hati you kalau you tak mau berkongsi dengan I. 


Dua hari, I marah betul kat you. Tapi lepas tu, lepas I talk dengan Mama, I sedar apa yang I buat kat you sangat teruk. Mama suruh I letak diri I in your shoes. And I can tell how bad you must feel bila kena maki macam tu. Sama macam apa yang I rasa dulu. And I feel horrible for all that I have done, without thinking straight. I mengaku I silap, betul2 silap. I tak mampu betulkan apa yang I dah buat. I screwed up. All I can do is promise you that this will never happen again. 


Bila I tanya Mama, dia cakap kalau you dah sanggup spend 1 hari raya pertama, all day dengan I & family, takkan itu tak cukup lagi? Kita dah nak kahwin, tapi I belum dapat get over our past. Jangan tanya I kenapa, I pun tak ada jawapannya. I jadi gila when it comes to her. 


I tau, apa yang I buat teruk sangat. I tau you pantang kalau I nak break-up, tapi itu yang I selalu buat. I provoke you. I tau you marah. You marah sangat2. Mungkin sampai bila2, you tak dapat terima I balik. Apa yang mampu I buat, is that I mintak maaf sangat2 atas segala apa yang jadi. I mintak maaf dari hujung rambut, sampai hujung kaki. And I janji pada you, I takkan sebut2 lagi about breaking up, walau macam mana teruk kita bergaduh..


I terlalu sayangkan you, I tak mampu kehilangan you, I tak mampu tengok you dengan orang lain. Kalaulah you tak nak teruskan hubungan kita, I rela pergi jauh dari KL, jauh dari semua yang ingatkan I pada you daripada tengok you dengan orang lain. I tak mampu, I tak mampu sayang. 


From deep down inside, apa yang I cakap malam tu sebenarnya I tak maksudkan langsung. Tak pernah ada niat untuk I putuskan hubungan kita. Silap I, tak berterus terang dengan you. I berkias dengan cara kasar, biadap. Malam tu, I tunggu you datang & pujuk I, sebab I marah. I say things that I don't mean, just to make you angry. Tapi I lupa, bila you marah, I takkan dapat apa yang I nak dari you, yang you selalu bagi masa kita happy.


I ingat I cukup kuat untuk hidup tanpa you, tapi I lost bila you tak ada. Hidup I tak terurus tanpa you. Apa yang I tau B, I sayang you sepenuh hati. Tak ada yang lain. Datanglah putera raja sekalipun, I tetap pilih you. And I tau, dalam hati you, ada rasa sayang yang banyak untuk I. Kalau tak, you takkan buat segala2nya untuk I. I tau tu, B. 


Mungkin ini ujian untuk kita, mungkin ini untuk kita bina persefahaman bersama, mungkin ini titik perubahan untuk I, dan mungkin ini jugak titik noktah untuk kita. I tak tau. I cuma mampu berserah.


Tapi, kalaulah you tak dapat terima I balik, I tak mampu buat apa2. Itu keputusan you, and I tak paksa you untuk terima I. Cuma I mintak you pertimbangkan keadaan ni, dan maafkan I kali ni macam mana selalunya I maafkan semua perbuatan you. Itu je yang I mintak. Kalau you tetap dengan keputusan you, I tak mampu buat apa2, sebab salah I sendiri. I kena tanggung akibatnya. I terima apa pun keputusan you. I cuma mampu tawakal & kalau jodoh I dengan you, I akan jumpa you & kita akan teruskan hubungan ni macam dulu. Tapi kalau jodoh bukan milik kita, you tak nak teruskan lagi, I terpaksa reda. 


I tau, dalam hati you ada rasa sayang & cinta untuk I. And kalau masih ada rasa yang kuat untuk I, baliklah. I tunggu you. Selagi ada sayang, I masih nak cuba, nak bina masa depan kita. 


Sincerely B, from the bottom of my heart, I apologise for my misbehaviour. I love you; truly, madly, deeply.



***


Mama pesan, ini aku kena jadikan titik perubahan dalam diri aku. Macam mana? Aku sendiri tak tau. Mama suruh aku jadi seorang yang sabar, laid back, chill & tenang. Jangan terlalu cepat nak melenting tak tentu pasal. Akibatnya bukan orang lain, tapi aku sendiri yang tanggung. Aku kena belajar jadi seorang yang wise, fikir sebelum aku buat apa2. Biasalah aku, degil. Keras kepala. Ikut hati. Aku lupa, orang tua2 kata 'ikut hati mati, ikut rasa binasa'. Aku kena pegang pepatah tu, buat guideline supaya aku tak buat silap yang sama lagi.

Mama pesan lagi, kalau kita lukakan hati orang yang kita sayang, sebenarnya apa yang kita buat tu sama macam kita lukakan hati kita sendiri.

Aku janji dengan diri aku sendiri sayang, aku takkan lukakan hati kamu lagi. Takkan.

No comments:

Post a Comment